آموزشیمبدل حرارتی

مبدل حرارتی واشری

مبدل حرارتی صفحه ای واشردار پر بازده ترین مبدل حرارتی فشرده است. بازدهی بالا و تعمیر و نگهداری آسان سبب شده تا این نوع مبدل برای کاربرد های دما و فشار نسبتا پایین گزینه ای ایده آل باشد.

المان اصلی در مبدل حرارتی صفحه ای، صفحه یا پلیت فلزی با الگوی شورون یا استخوان ماهی است. علاوه بر این صفحات که وظیفه انتقال حرارت را بر عهده دارند، مبدل حرارتی صفحه ای شامل واشر، فریم های جلو و پشت و پیچ و مهره ها است. واشرها بین صفحات قرار می گیرند (واشر قفل دار یا چسبی) و مجموعه صفحات و واشرها به وسیله پیچ و مهره ها بین دو فریم فلزی ثابت میشوند. به این ترتیب مبدل تحت فشار سیال میتواند عمل کند.

صفحات حرارتی از جنس SS304 و SS316 و SMO و Hastelloy و یا تیتانیوم و با ضخامت بین ۰٫۵ تا ۱ میلیمتر ساخته میشوند. بسته به کاربرد و نوع سیال، جنس صفحات و واشرها تغییر می کند.

  • برای کاربرد های با خورندگی پایین معمولا از جنس استیل ۳۰۴ برای صفحات استفاده میشود.
  • در اکثر کاربرد ها از متریال استیل ۳۱۶-L یا فولاد نگیر استفاده میشود.
  • برای آب نمک به ویژه آب دریا از تیتانیوم گرید ۱ (Titanium Gr.1) استفاده میشود.
  • برای سیالات خورنده نظیر اسید های متوسط تا نسبتا قوی (اسید سولفوریک) از آلیاژهای پایه نیکل نظیر هستلوی – Hastelloy استفاده میشود.

هر صفحه به طور معمول ۴ سوراخ پورت دارد که اجازه ورود و خروج سیال به فضای بین صفحات را میدهد. پس از ورود سیال از طریق پورتها از ناحیه توزیع عبور میکند. وظیفه این ناحیه، توزیع یکنواخت سیال در عرض صفحه حرارتی است. انتقال حرارت بین دو سیال در دو سمت ناحیه انتقال حرارت اتفاق میافتد.

جنس واشر ها عموما لاستیکی است. ماده پایه این واشر ها EPDM و NBR و FKM یا Viton و یا HNBR است.

  • برای سیال آب و شیر، جنس واشر یا گسکت معمولا EPDM است.
  • برای روغن ها معمولا جنس واشر NBR و HNBR است.
  • و در مواقعی که سیال خورنده است یا دمای سیال خیلی بالا است (نزدیک به ۲۰۰ درجه سانتی گراد) از جنس FKM که با نام تجاری Viton – وایتون شناخته میشود، برای واشر ها استفاده میشود.

نظر شما در این رابطه چیه؟